Welk merk wint het Gouden Windei 2024?

04 dec , 17:22 Zakelijk
foodwatch gouden windei 2024
PR Foodwatch
Het Gouden Windei is dé prijs die geen enkel bedrijf wil winnen. Het is namelijk de prijs voor het meest misleidende voedselproduct van het jaar.
Voedselwaakhond Foodswatch heeft de genomineerden van dit jaar bekend gemaakt. Albert Heijn. Liga, Knorr, Danerolles, Hertog IJs, Nescafé en Milka zijn de zeven kanshebbers. Het is aan het Nederlandse publiek om de winnaar aan te wijzen. Het product met de meeste stemmen, wint dit jaar het Gouden Windei.
Foodwatch vraagt met de verkiezing aandacht voor misleidende verpakkingen en etiketten. Voedselfabrikanten gebruiken die structureel om hun producten te verkopen. Dit jaar staat de verkiezing in het teken van krimpflatie en beknibbelklatie.

Aanpassingen 

Een nominatie voor het Gouden Windei is voor producenten vaak de aanleiding om hun product of verpakking aan te passen. Maar het grote probleem blijft.
“Het wordt de industrie te makkelijk gemaakt om consumenten te misleiden”, weet ook Frank Linder. Hij is campagneleider bij Foodwatch. “Ze gaan  daarbij continu over de grens van het toelaatbare. Krimpflatie en beknibbelflatie zijn misleidende trucs die worden gebruikt door fabrikanten. Zo vragen ze dezelfde of een hogere prijs voor minder inhoud en/of mindere kwaliteit. Consumenten krijgen zo zonder het te merken minder product of een slechter product dan voorheen. Door dit soort gevoelsmatige misleiding aan de kaak te stellen, willen we eerlijkheid in de supermarkt bevorderen en fabrikanten aansporen om transparanter te zijn.”

De genomineerden zijn...

In totaal komen dus zeven merken in aanmerking voor de prijs. Hieronder een overzicht van de genomineerden: 
  • AH Lekkerbekjes: Albert Heijn is genomineerd met hun lekkerbekjes uit de diepvries. Het visgehalte is ongemerkt verlaagd van 75 % naar 55% en de korst is dikker geworden. Zo krijgen consumenten minder vis voor hun geld.
  • Liga Repen Noten Amandel & Pinda: De Liga Repen Noten Amandel & Pinda maken ook kans op de prijs. Het gewicht van deze repen ging van 40 naar 35 gram per reep. Maar er is wel een prijsstijging toegepast van 45 procent per kilo. 
  • Danerolles Pains au Chocolat: Een lekker broodje dat extra luxe aandoet bij een kerst- of paasontbijt. Maar het 'New Recipe' op de verpakking is vrij misleidend. In werkelijkheid zit er minder chocola in, wordt er geen boterconcentraat meer gebruikt en zitten er nog maar zes broodjes in de verpakking in plaats van acht.
  • Nescafé Farmers Origin India koffiecapsules: Minder én goedkopere koffie in je cups, dat is waar het hier om gaat. De inhoud per cupje ging van 53 gram naar 44 gram en de 100% arabica bonen zijn teruggebracht naar een mix met goedkopere robusta-bonen. De prijs voor de tien cups is overigens wel hetzelfde gebleven.
  • Knorr Veggie Wraps Wortel: De Veggie Wraps Wortel van Knorr zijn dit jaar een stuk kleiner geworden. De nieuwe kiloprijs is gestegen van € 8,27 naar € 11,-. En dat gaat toch niet helemaal eerlijk op. 
  • Milka Choco Sensation cookies: 'Nu mét palmolie voor die bittere smaak van ontbossing' had er volgens Foodwatch op de verpakking kunnen staan. De zonnebloem olie is stilzwijgend vervangen voor goedkopere, ongezondere en minder duurzame palmolie. 
  • Hertog IJssalon Citroentaart Mereingue: De bakjes ijs zijn van 900 ml naar 825 ml gegaan. Dat betekent dus dat je minder ijs krijgt voor je geld. Daarnaast is de literprijs ook nog eens van € 5,50 naar € 6,05 gegaan. Dus eigenlijk komt het dan neer om minder ijs voor meer geld.

Klachten

Foodwatch ontvangt jaarlijks honderden klachten van teleurgestelde consumenten die zich bedrogen voelen. Uit al die klachten worden de genomineerden gekozen voor het Gouden Windei. Wil je je stem laten horen in deze verkiezing? Stemmen kan via de website van Foodwatch.
In 2023 ging de prijs naar Blue Band Roombeter, omdat de naam teveel op 'roomboter' leek. Het jaar daarvoor ging de prijs naar Jumbo met hun 'gezonde' ice teas die niet meer waren dan suikerwater met een vleugje vitaminen. En eerder wonnen ook de suikerrijke groenesnoepjes van Let's. 
  • Wil je niets missen? Volg ons dan op Facebook!
  • Wil je adverteren op deze website? Bekijk dan hier de mogelijkheden.