Klant supermarkt vaak benadeeld met foute kassabon

Foto: Pixabay; Sabinevanerp

Supermarkten maken veel fouten bij het afrekenen. En dat is meestal in het nadeel van de klant. Bij een steekproef van de Consumentenbond werden 21 kassabonnen gecontroleerd. Daarvan bleek er slechts eentje correct.

Op de bonnetjes van alle andere supermarkten stonden fouten. Zo was er vaak een verschil tussen de prijskaartjes en de prijs op de bon. En dit speelt al een tijdje. Supermarkten beloofden vorig jaar al beterschap. Maar “daar is weinig van terechtgekomen,” zegt de Consumentenbond. Integendeel: vorig jaar werden bij een identiek onderzoek nog drie foutloze bonnen gevonden.

Steekproef 

De steekproef werd uitgevoerd bij drie filialen van landelijke supermarktketens. Dat waren Albert Heijn, Aldi, Coop, Lidl, Plus, Spar en Jumbo. Daar werden de schapprijzen van 25 producten genoteerd en vergeleken met de prijs op de kassabon. Slechts één kassabon was volledig foutloos. Dit was een bonnetje van een Aldi.

Ook bleek het aantal fouten toegenomen. In 2020 klopte bij één op de acht producten de prijs niet, dit keer ging het bij één op de zeven producten mis. Vooral koffie, bier en wijn blijken gevoelig voor uitglijders. Zo laat de Consumentenbond weten. Aldi maakte met slechts één verkeerde prijs op de 25 artikelen de minste fouten. Albert Heijn en Jumbo zaten er het vaakst naast. Bij Albert Heijn had ruim één op de vier producten een afwijkende prijs. Bij Jumbo was dat ruim één op de vijf.

Vorig jaar kwamen deze twee ketens ook al het slechtst uit de bus.