Albert Heijn personeel in nieuw jasje gestoken

Foto: PR Albert Heijn

Winkelmedewerkers van supermarktketen Albert Heijn worden in een nieuw jasje gestoken. Vanaf deze maand krijgen ze nieuwe bedrijfskleding.

Door Hedwig Heeren

De nieuwe bedrijfskleding is voor het grootste gedeelte circulair geproduceerd. Dat wil zeggen, het is gemaakt van gedragen textiel en gebruikte plastic flessen. Medewerkers stonden zelf aan de basis van de nieuwe lijn. Ze beoordeelden zelf de verschillende ontwerpen en mochten de kleding testen op comfort en bewegingsvrijheid.

Nadruk op vers

De nieuwe kleding sluit volgens het supermarktconcert aan bij de steeds grotere nadruk op verse producten. “Bij alle veranderingen en metamorfoses die de winkels doormaken, past ook nieuwe bedrijfskleding. Inspirerend en nog steeds vertrouwd,” stelt het bedrijf op haar website. “Die moest niet alleen lekker zitten, maar ook van deze tijd zijn. Het resultaat: herkenbaar AH-blauw, met nieuwe elementen zoals schorten en oranje kleuraccenten.”

De kleding moet benadrukken dat medewerkers experts zijn. Dat ze ‘kunnen adviseren over bijvoorbeeld het bereiden en bewaren van groente en fruit. Of het maken van de lekkerste borrelplank’.

Duurzaamheid

Een belangrijke voorwaarde was dat de nieuwe kleding duurzaam geproduceerd zou zijn. “Het gaat tenslotte om de grootste collectie van Nederland. Dat is een hele verantwoordelijkheid. Albert Heijn werkt hiervoor samen met Schijvens, in Hilvarenbeek. Dat is een familiebedrijf dat sinds 1863 bedrijfskleding ontwerpt. Onlangs wonnen ze de Nederlandse Circulair Award Business 2020. Schijvens maakt bedrijfskleding uit afgedragen of versleten kleding. Dit combineren ze met gerecyclede Pet-flessen. Daardoor blijft het garen sterk, kleurvast en stijlvast.”

Dit gaat dus ook gebeuren met alle oude bloesjes van de supermarkt. Die worden afgeleverd bij Alle oude bedrijfskleding wordt bij Schijvens afgeleverd om te recyclen tot nieuwe bedrijfskleding.