112NL-app gelanceerd om melding mee te maken

Foto: Politie.nl

Mensen die niet goed kunnen horen en/of spreken, kunnen nu ook de meldkamer van de hulpdiensten bereiken. Dit kan nu via de 112NL-app.

De app is ook een mooie hulp voor mensen die de Nederlandse of Engelse taal niet beheersen. Je kunt in de app persoonlijke kenmerken aangeven. Deze kenmerken worden bij een melding meegestuurd aan de meldkamer. Zo kunnen de centralisten beter en sneller helpen.

De app is voor iedereen te downloaden en vormt een aanvullende manier om hulpdiensten in Nederland te bereiken.

112NL-app

Via de app krijg je contact met een meldkamer in Nederland. Indien noodzakelijk start de centralist een chatgesprek. Ook kun je aangeven in welke taal je wilt communiceren. De app kent een vertaalfunctie met 109 talen. Die kan ook tijdens het chatten worden gebruikt.

De app deelt automatisch de locatie van de melder met de meldkamer. Op basis van de ervaringen wordt de app verder doorontwikkeld. In de toekomst wordt de app uitgebreid met het meesturen van beeld- en videomateriaal. Ook komt er nog een ‘ik kan niet praten’-knop.

De app is sinds 12 januari beschikbaar voor alle telefoons.

Bron: Politie.nl

Cookieinstellingen