Veilig Omgaan Met Opvallend Landbouwverkeer

Foto: PR Gemeente Goeree-Overflakkee

Op vrijdag 21 juni 2019 vindt de jaarlijkse VOMOL- dag plaats, dit keer voor basisschoolleerlingen uit Herkingen, Dirksland en Melissant.

Zij gaan aan de slag met het lesproject op het bedrijventerrein van Franzen Landbouw aan de Oudelandsedijk in Dirksland. Het startsignaal voor het verkeersveiligheidsproject zal rond 08.30 uur klinken.

Ruim 220 leerlingen van groep 6, 7 en 8 krijgen in de loods van het bedrijf voorlichting van een VOMOL-docent over hoe zij zich het beste kunnen gedragen rondom de grote opvallende voertuigen die zij op de weg kunnen tegenkomen. Daarna gaan zij buiten ervaren hoe groot deze imposante landbouwvoertuigen zijn en hoe ‘groot en klein’ verkeer goed samen kunnen gaan. Op Goeree-Overflakkee hebben we veel te maken met grote voertuigen in combinatie met kinderen die op de fiets naar school gaan.

VOMOL: samenbrengen van twee doelgroepen

De theorieles krijgen de leerlingen van een VOMOL-docent, terwijl de praktijkles wordt gegeven door mbo-studenten van de agrarische sector. Zij laten de leerlingen ervaren waarom ze afstand moeten houden. Ook horen ze hoe veel afstand dat moet zijn en wat een chauffeur wel en niet kan zien. De VOMOL-docent sluit de dag af met een evaluatieles. Met deze opzet worden twee doelgroepen (jonge) verkeersdeelnemers bereikt. Het gaat tenslotte om kinderen die leren om alleen het verkeer in te gaan en beginnende bestuurders van grote landbouwvoertuigen. Die laatste groep wordt bewuster gemaakt van de kinderen die zij op de weg tegen kunnen komen.

Samenwerking

Samen met het Regionale Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid Zuid-Holland (ROV ZH), die het project mede financiert, organiseert de Regionale Projectgroep Verkeersveiligheid (RPV) van de gemeente Goeree-Overflakkee het project VOMOL. Diverse loonbedrijven uit de regio stellen daarvoor hun voertuigen beschikbaar waardoor ook de (lokale) loonwerksector betrokken wordt bij het project.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen