Inwoners waarderen Connexxion met een 7,7

Foto: PR Gemeente Goeree-Overflakkee

Reizigers beoordeelden het openbaar vervoer in Hoeksche Waard en op Goeree-Overflakkee in 2023 met een rapportcijfer 7,7.

De resultaten van de OV-Klantenbarometer 2023 zijn op 26 maart 2024 openbaar gemaakt. Het gemiddelde cijfer is iets gezakt ten opzichte van 2022, toen het rapportcijfer een 7,8 was. Dit heeft voornamelijk te maken met de lichte daling in tevredenheid over reisinformatie bij vertragingen en het geluid en klimaat in de bussen.

Kennisplatform CROW-KpVV voert jaarlijks de ‘OV-Klantenbarometer’ uit. Dat is een grootschalig landelijk onderzoek naar de mening van reizigers over het openbaar vervoer en de Friese Waddenveren. 97.490 reizigers in 70 onderzoeksgebieden gaven tijdens 8194 ritten en vaarten rapportcijfers voor verschillende aspecten van hun reis. Zij werden bevraagd op diverse onderwerpen die de beleving van hun reis beïnvloeden. Van punctualiteit, frequentie en betaalbaarheid van de rit tot en met reis- en betaalgemak en gastvrijheid in het voertuig. Het volledige rapport OV-klantenbarometer is hier te vinden.

In totaal werden in de Hoeksche Waard en op Goeree-Overflakkee 981 vragenlijsten ingevuld. Connexxion wil de reizigers hier hartelijk voor bedanken.

Een jaar met veel uitdagingen

2023 was een uitdagend jaar op het gebied van reisinformatie bij vertragingen of andere problemen. Dat heeft alles te maken met de herhaaldelijke afsluitingen van verschillende tunnels en wegen. De beoordeling van de reizigers op dit onderdeel is dan ook iets gezakt ten opzichte van 2022.

Connexxion maakt voor de communicatie tijdens vertragingen gebruik van verschillende kanalen. Naast de informatie die je vanuit chauffeurs krijgt, kun je actuele reisinformatie vinden op de elektronische panelen op de halte, de gratis Connexxion-app, X, de Connexxion website en de reisplanner. Ook schakelt Connexxion zoveel mogelijk met de betrokken partijen, zodat de overlast voor reizigers zo beperkt mogelijk blijft. Daarnaast wordt achter de schermen hard gewerkt om de verspreiding van informatie bij vertragingen in de nabije toekomst te verbeteren.

Tevreden

Gosse Veenstra is concessiedirecteur bij Connexxion. Hij is zeer tevreden met het rapportcijfer. “Een mooie waardering waar we trots op zijn. Met het jaar dat achter ons ligt en de waardering die we hiervoor hebben gekregen, kijken we naar de uitkomsten. Die nemen we mee in onze ontwikkelplannen. Dank aan de reiziger voor hun betrokkenheid en een groot applaus voor de collega’s die zich dagelijks inzetten.”

Bij Connexxion staan onze reizigers centraal, laat Veenstra verder nog weten. “Daarom willen we hen bedanken voor het feit dat zij afgelopen jaar weer hebben gekozen voor het openbaar vervoer. De onderdelen waarop we lager scoorden krijgen onze aandacht. We blijven continu werken aan nieuwe ontwikkelingen en innovaties om de mobiliteit van de inwoners te vergroten en de toegankelijkheid en beschikbare reisinformatie te verbeteren.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen