De RAD krijgt op ons eiland een dikke voldoende

17 apr 2023, 8:31 Nieuws
goed scheiden loont rgb
RAD Hoeksche Waard
Al ruim een jaar is de afvalinzameling op Goeree-Overflakkee in handen van de RAD. Maar hoe vinden we het eigenlijk gaan?
Om daar achter te komen heeft de RAD een tevredenheidsonderzoek uit laten voeren door onderzoeksbureau Integron. Ruim 500 inwoners van Goeree-Overflakkee hebben meegewerkt aan het onderzoek. Op de Hoeksche Waard waren dat 434 inwoners. De RAD is benieuwd wat de inwoners van beide gemeenten belangrijk vinden en hoe tevreden ze zijn over de dienstverlening van de afvalinzamelaar. Met de uitkomsten van het onderzoek kan de RAD werken aan de verdere verbetering van hun service.
Aan beide kanten van het Haringvliet krijgt de RAD een dikke voldoende van de inwoners. Een 7.2 van Goeree-Overflakkee en een 7.9 van de Hoeksche Waard als het gaat om tevredenheid. Vergeleken met andere organisaties in de branche, scoort de RAD met die cijfers net iets lager op Goeree-Overflakkee en hoger in de Hoeksche Waard.

Goed Scheiden Loont

Ruim een jaar geleden stapte Goeree-Overflakkee over naar Goed Scheiden Loont. Dat is het tariefsysteem waarbij je één standaard basistarief betaalt en daarnaast betaalt voor elke keer dat je je restafval aanbiedt. Een flinke verandering in hoe het huishoudelijk afval ingezameld wordt op het eiland. En dat betekent ook wennen aan die nieuwe manier van afval inzamelen. Een van de inwoners schrijft daarover in een reactie: “Na een wat onwennig begin gaat het nu in lijn met de afspraken. Soms worden containers vergeten, maar daar komt de RAD dan snel op terug.”
Goed Scheiden Loont zorgt er sinds de invoering voor dat ruim driekwart van de ondervraagden bewuster hun afval scheidt. Daarnaast geeft een kwart aan dat ze zelfs rekening houden met de hoeveelheid en het soort afval dat hun aankopen oplevert. Je afval goed scheiden loont dus echt!

Inzameling

De ondervraagde Flakkeeënaars zijn tevreden over de inzameling van hun gft- en restafval. Ze geven met name het contact met de RAD-medewerkers op de milieustraat een hoge waardering. De duidelijkheid over wanneer welke soort afval wordt ingezameld, wordt door de inwoners van GO goed gewaardeerd. Het steekt daarmee met kop en schouders boven alle resultaten uit. De RAD communiceert – naast via de eigen klantenservice – met de inwoners via het maandelijkse Afvalnieuws.

Ruimte voor verbetering

Ruimte voor verbetering is er zeker ook op Goeree-Overflakkee. Niet onverwacht is de manier van inzamelen van plastic, metaal (blik) en drinkpakken een ‘heet hangijzer’. Elke week PMD inzamelen, alleen ondergrondse containers of ‘terug naar hoe het was’. De meningen lopen uiteen over hoe het beter zou kunnen.
Daarnaast valt er nog winst te behalen in hoe de inwoners de klantvriendelijkheid en servicegerichtheid van de RAD-medewerkers op straat ervaren, ziet de RAD in de resultaten. “Wennen aan een nieuwe partij die het afval ophaalt, heeft tijd nodig. Zeker als de manier waarop het opgehaald wordt ook wijzigt. Maar we leren elkaar steeds beter kennen en zien dat de inwoners van ‘Flakkee’ ons steeds meer op waarde schatten,” verklaart de teamleider van de RAD op Goeree-Overflakkee.

Hoeksche Waard

In de Hoeksche Waard is de RAD al veel langer actief en is Goed Scheiden Loont ingeburgerd. Dat zie je in de resultaten van het onderzoek. Zo herkent tot zo’n driekwart van de ondervraagden zich in de stellingen over het imago van de RAD. ‘De RAD levert kwaliteit, staat voor professionaliteit en duurzaamheid en houdt zich aan haar verantwoordelijkheid’. Op Goeree-Overflakkee liggen die cijfers duidelijk lager.
Hoe de RAD communiceert over wanneer welke soort afval opgehaald wordt, zien de respondenten – net als op Goeree-Overflakkee - als een grote plus. De manier waarop het rest-, gft en oud papier wordt ingezameld ook.

De app

Het gebruik van de RAD-app is ook in de Hoeksche Waard al behoorlijk ingeburgerd. Ruim driekwart van de ondervraagden gebruikt de app. 98% daarvan gebruikt de app voor de afvalkalender en 63% maakt met de RAD-app de afspraken voor de milieustraat. Een van ondervraagden zegt daarover “Geen lange rijen meer bij de milieustraat, handige app”.
Verbeterpunten die ook in de resultaten van Goeree-Overflakkee naar voren komen, zijn de verschillende verzamelcontainers. Lang niet iedereen kan goed overweg met die containers. Sommigen vinden de klep van de textielcontainer te hoog of te zwaar. Anderen hebben het idee dat de containers snel vol zitten. De inwoners merken dat aan in het onderzoek. Dat de omgeving rond de verzamelcontainers her en der aandacht nodig heeft, geven de ondervraagden ook aan.

Aan de slag

De RAD houdt deze en andere verbeterpunten uit het onderzoek de komende tijd tegen het licht. Ze gaan kijken waar ze op korte termijn winst kunnen behalen om hun service te verbeteren. Daarnaast deelt de afvalinzamelaar de uitkomsten met beide gemeenten. Tot slot worden de resultaten van het tevredenheidsonderzoek betrokken bij de evaluatie van de eerste fase van het grondstoffenbeleidsplan.