We geven dit jaar meer uit aan eten en drinken

Foto: Pixabay; Pix3853

De omzet van de foodsector in Nederland zal dit jaar verder stijgen. Dit komt doordat mensen meer uitgeven aan eten en drinken.

Ook kiezen we in de supermarkt vaker voor luxe en gemak. Volgens kennisplatform FoodService Instituut Nederland (FSIN) neemt de omzet dit jaar toe tot 68,9 miljard euro. Even vergelijken, vorig jaar kwam dat uit op bijna 66,3 miljard euro.

Er wordt daarbij gekeken naar consumptie buitenshuis (foodservice) en boodschappen (foodretail). In die eerste categorie horen bijvoorbeeld horeca en catering. Daar was vorig jaar een omzetstijging met bijna 43 procent tot 19 miljard euro te zien. Dat kwam deels door het herstel na de coronacrisis. Foodservice is overigens nog niet helemaal terug op het niveau van voor corona. De omzet lag vorig jaar 4 procent lager dan in 2019, aldus FSIN.

Foodretail

Bij de foodretail gaat het om supermarkten, speciaalzaken en boodschappenbezorging. Hier nam de omzet vorig jaar met 5,5 procent toe tot bijna 47,3 miljard euro. FSIN stelt dat die sector marktaandeel op foodservice heeft gewonnen omdat winkels zich steeds meer richten op directe consumptie. Dit doen ze bijvoorbeeld met kant-en-klaarmaaltijden en producten zoals sushi en vers belegde broodjes.

De groei bij de verkoop van voedsel en drinken wordt volgens FSIN aangejaagd door jongere generaties. Die eten steeds vaker buiten de deur en kiezen meer voor relatief dure gemaksoplossingen. Ook de toename van het aantal éénpersoonshuishoudens, de stijgende arbeidsparticipatie van vrouwen en de opmars van boodschappen- en maaltijdbezorging zorgen voor groei, zegt het kennisplatform.

Uitdagingen

De onderzoekers stellen wel dat foodservice met uitdagingen kampt. Een daarvan is een groot personeelstekort. Vanwege dat tekort moesten veel zaken in 2022 soms één of meerdere dagen per week hun deuren sluiten. Daardoor ging omzet verloren. Als dit niet was gebeurd had de totaalomzet volgens FSIN 5 tot 10 procent hoger kunnen uitvallen. Ook hebben zaken te maken met hogere energieprijzen, inkoopkosten en lonen die vaak niet doorberekend worden aan klanten.

FSIN onderzoekt sinds 2003 trends en ontwikkelingen in de foodsector. Ruim tweehonderd bedrijven zijn lid, waaronder de grotere retailers, groothandels en leveranciers.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen