We zijn massaal opzoek naar inspiratie voor kerstdiner

Foto: Pixabay

Nog een paar dagen en dan is het kerst. En dus is het bijna tijd voor het kerstdiner. Weet jij al wat er op het menu staat?

Nederland is massaal opzoek naar inspiratie voor het kerstdiner. Dat blijkt uit onderzoek van RouteLogic naar het zoekgedrag van Nederlanders. Opvalland is dat men al vroeg is gestart met de oriëntatie. We verdiepen ons dan ook in verschillende mogelijkheden. Het zoekgedrag begint ieder jaar in oktober al flink toe te nemen.

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders vooral zoeken op termen als ‘recepten kerstdiner’. Maar ook ‘kerstdiner voorbereiden’ is een vaak gebruikte zoekterm. In 2021 lag het zoekvolume in oktober op 161.290 hits. In november 2021 steeg dit tot 264.980 hits om in december tot 2.310.130 te stijgen! Dat is een stijging van wel 533 procent ten opzicht van november.

Dit jaar lag het zoekvolume in november al op 499.160. Dat is een stijging van 36,8 procent vergeleken met vorig jaar. De voorbereiding op het kerstdiner leeft dus meer dan vorig jaar.

Foodprofessionals

Dat de voorbereidingen inmiddels in gang zijn gezet is niet alleen te zien in het zoekgedrag. Online versmarkt QSTA ziet dit ook terug in de bestellingen. “December is traditioneel een drukke maand in de foodservice en retail. Dat komt natuurlijk door de feestdagen. We verwachten dan ook 40 procent meer bestellingen te verwerken dan in de gemiddelde maand. Dat is een leuke uitdaging,” vertelt Rian Faaij. Hij is digital marketing director binnen QSTA.

QSTA is een platform dat de kans biedt aan kleinere en/of nieuwe foodconcepten om hun product te distribueren aan professionals. Denk aan de slager of vismarkt waar jij als consument het lekkerste stukje vlees of vis haalt.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen