Steeds grotere behoefte aan specifieke sausjes

Foto: Pexels; Engin Akyurt

Wanneer gebruiken we sausjes en vooral waarbij? Heinz en onderzoeksbureau Ipsos deden onderzoek naar het sausgebruik in Nederland.

Eén ding is in ieder geval duidelijk. Nederlanders zijn stapelgek op saus. Zo gek zelfs, dat we voor elk eetmoment gedurende de dag een eigen favoriet hebben. Van ontbijt (16%) tot en met het diner (39%). En van borrelmoment (36%) tot en met de barbecue )63%). Saus is niet meer weg te denken van de eettafel.

Nederland kan met recht een sausland genoemd worden. Sausleveranciers spelen hier dan ook handig op in. Ze komen namelijk met steeds meer specifieke saussmaken. Daarmee komen ze tegemoet aan de behoefte van de Nederlander om gerechten van meer smaak te voorzien.

Variatie

“De Nederlander is steeds gevarieerder gaan eten,” vertelt Belén Llamazares Carballo, marketing manager bij Heinz. “Voorheen zag je alleen een boterham of misschien een tosti bij de lunch. Nu wordt dat afgewisseld met salades, poke bowls, luxe broodjes, burgers, taco’s of burritos.

Die gevarieerde eetgewoontes brengen flink wat suasgebruik met zich mee. Eén op de vier Nederlanders gebruikt saus om meer smaak toe te voegen aan de lunch. Maar ook bij andere eetmomenten hebben we behoefte aan meer smaak. Opvallend is dat de Nederland op elk moment aan een andere saus de voorkeur geeft.

Saus bij de BBQ

De barbecue is hét saus-moment bij uitstek. De temperaturen stijgen en dus grijpen we naast de kolen ook massaal naar de sausjes. Barbecue en sausjes zijn volgens Nederlanders onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar liefst 63 procent voegt één of meerdere sauzen toe aan het gerecht. Satésaus (67%), knoflooksaus (59%), mayonaise (44%), barbecuesaus (41%) en cocktailsaus (31%) zijn de vijf populairste sauzen tijdens deze zomerse traditie.

“Het barbecueseizoen is al jaren het belangrijkste moment voor sausleveranciers. Wanneer het kwik boven de 25 graden stijgt, zien we meteen een stijging in de sausverkoop,” aldus Belén. Maar niet alleen tijdens de barbecue piekt het sausgebruik. Rondom de gourmetset grijpen we nog vaker naar de sausjes. 66 procent voorziet één of meerdere gerechten van één of meer sauzen. Daarbij prefereren we voor elk gerecht een andere saus.

Elk gerecht een eigen saus

Mayonaise is op vier van de negen onderzochte momenten de populairste saus. We dopen onze aardappelen of patat er maar wat graag in. Voor de brunch is het vooral ketchup voor bij de tosti’s. En voor de borrel gebruiken we mosterd, mayo, curry of chilisaus.

Sausproducenten spelen uiteraard slim in op de steeds specifiekere sauswensen. Zo introduceerde Heinz eerder dit jaar specifieke sauzen voor bij de burger, worstjes, rundvlees en een Curry Mango saus. Die laatste werd speciaal bedacht voor kipgerechten.

Makkelijker voor kinderen

Er is een opvallend feitje uit het onderzoek. Bij families met kinderen heeft de saus een duo-functie. De sauzen geven meer pit en smaak aan de kindvriendelijke gerechten. Het laat de kinderen hierdoor juist makkelijker eten. De Nederlander lijkt overigens nog lang niet klaar met het aantal gevarieerde sauzen. Eén op de vijf geeft namelijk alsnog zijn eigen twist aan een saus. Bijvoorbeeld door er kruiden aan toe te voegen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen