Dit is wat te veel zitten met jouw lichaam doet

Foto: Afbeelding van Standsome via Pixabay

We zitten de hele dag. Tijdens het werken aan ons bureau, in de auto naar kantoor en ’s avonds voor de tv. Maar hoe erg is dat?

Vergeleken met andere Europeanen zitten Nederland erg veel. Dit is niet iets om trots op te zijn, want te veel zitten is enorm slecht voor je gezondheid. Ben je benieuwd welke risico’s dit met zich meebrengt? We hebben het voor je uitgezocht!

Hoeveel zitten we precies?

We zijn hier in Nederland ‘kampioen zitten’. Maar hoeveel zitten we precies? Ongeveer de helft van de Nederlanders ouder dan 15 jaar, zitten gemiddeld 7 uur per dag of meer. Ter vergelijking; in België is dat gemiddeld 5,7 uur en in Duitsland 5,8 uur per dag. Maar dat is nog niet alles. In onze vrije tijd zitten we ook nog eens 85 procent van de tijd.

Dat is toch best wel veel.

Meer kans op chronische ziektes

Te veel zitten is op de lange termijn een ernstige bedreiging voor je gezondheid. Zit jij langer dan 8 uur per dag? Dan is het nu tijd om in beweging te komen. Het blijkt namelijk dat je 15 procent meer kans hebt om voortijdig te overlijden dan mensen die maximaal 4 uur per dag zitten. Zitten wordt daarom ook wel het nieuwe roken genoemd.

Is dat niet wat overdreven? Nee! Veelvuldig zitten kans zelfs op lange termijn leiden tot chronische ziektes. Denk aan diabetes en hart- en vaatziekten. Maar ook op de korte termijn is veel zitten schadelijk. Zo kun je last krijgen van lichamelijke klachten, zoals pijn in spieren, pezen en gewrichten. Hoog tijd voor verandering dus!

Beweeg meer

Alle kleine beetjes helpen bij de gevaren van te veel zitten. Wil je je gezondheid verbeteren? Dan moet je toch vaker in beweging komen tijdens je werkdag. Maar dit hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Er zijn makkelijke manieren om meer te bewegen op kantoor.

Loop bijvoorbeeld een rondje in je pauze of haal wat vaker koffie voor jou en je collega’s. Neem eens de trap in plaats van de lift of vergader en telefoneer staand. En let op: Zit nooit langer dan twee uur achter elkaar!

Ga voor een zit-sta bureau

Continu zitten achter je bureau is niet goed, dat weten we nu wel. Maar als je echt een kantoorbaan hebt is dat patroon moeilijk te doorbreken. Een baas vindt het niet altijd goed als je vaak van je plek bent of rondloopt tijdens het bellen. Het is ook niet altijd mogelijk om wandelend te vergaderen. Maar er is een oplossing om te stoppen met zitten zonder je werkplek te verlaten.

Kies voor een zit-sta bureau. Zo kun je je werkhouding heel makkelijk afwisselen. Bouw dit echter wel rustig op. Begin met 15 minuten staand werken per uur. Zodra je lichaam dit gewend is, kun je een half uur staand werken per uur. Maar pas op: je mag maar 2 tot 4 uur staand werken per dag, dus maak het ook niet te gek.

Wil je geen heel nieuw bureau kopen hiervoor? Er zijn ook losse verhogingen voor je laptop. Een soort extra tafeltje, dat scheelt weer een heel nieuw bureau.

De voordelen van staand werken

Er zitten aardig wat voordelen aan staand werken. Ten eerste vermindert het nek-, schouder- en rugklachten. Ook vermindert het de kans op gezondheidsklachten. Hoe dit kan? Met staand werken pompt je hart 10 keer meer bloed door je lichaam. Dat is goed voor je gezondheid én het verbetert je productiviteit.

Wist je trouwens dat je met staand werken ook meer calorieën verbrandt? Ja ja, je verbrandt met 3 uur staand werken maar liefst 144 calorieën! Als dat je nog niet over de streep trekt, dan weten wij het ook niet meer.