ANWB: Pak alsjeblieft de fietspaden aan!

26 jun 2020, 11:28 Nieuws
bike 1778717 1920
Pixabay; Michael Gaida

De inrichting van wegen en fietspaden moet snel worden aangepakt. Dat vindt de Algemene Nederlandse Wielrijders Bond (ANWB).

Door de corona-crisis is er geen tijd meer om het rustig aan te doen. “Ik weet 100 procent zeker dat we nog meer slachtoffers krijgen doordat we meer gaan fietsen. Mensen pakken ook meer de auto omdat ze niet meer in het openbaar vervoer durven,” zegt ANWB-directeur Frits van Bruggen tegen het AD.

Meer fietsen

Het corona-virus zorgt ervoor dat 27 procent van de Nederlanders meer gaat fietsen. “Er zitten levertijden op e-bikes. Het is fenomenaal wat er nu gebeurt. Maar kan dat allemaal wel? Een paar jaar geleden kwam uit een onderzoek dat ruim een kwart van alle Nederlanders zich onveilig voelt op de fiets. Het fietsverkeer komt van alle kanten en de auto’s zitten ertussen.”

Meer verkeersdoden

Nog voor de corona-crisis was volgens de ANWB-directeur al berekend dat er de komende 15 jaar meer verkeersdoden gaan vallen. “We dachten dat we de tijd hadden om de inrichting van wegen en fietspaden aan te pakken. Door de corona-crisis hebben we die tijd niet meer. We hadden al voor de crisis volle fietspaden en steeds meer tweewielers met verschillende snelheden.”

Snelheidslimiet

Volgens Van Bruggen kan een snelheidslimiet het fietspad al veiliger maken. “Waarom moet een speed pedelec, een snelle e-bike, op de weg tussen de auto’s? Levensgevaarlijk,” vindt hij. “Een Porsche moet in een woonwijk ook 30 kilometer per uur rijden. Dan kun je ook zeggen; op de fietspaden mag je maximaal 20 km per uur. En op de fietssnelwegen mag je 45 kilometer per uur.”

Investeren

De minister van Infrastructuur heeft een half miljard vrijgemaakt voor de verkeersveiligheid. Daarbij zal ook al snel naar de fietsvoorzieningen worden gekeken. “Gemeenten kunnen aanspraak op dat geld maken als ze zelf ook de helft financieren,” laat Van Bruggen weten. “Ik ben enorm bezorgd dat dat niet lukt. Het corona-virus heeft voor een gezondheidscrisis gezorgd, maar ook een economische crisis veroorzaakt. Dorpen en steden zullen zeggen dat het geld voor de verkeersveiligheid op is. Dan accepteren we dus als land dat er meer doden en zwaargewonden vallen.”