Al lange tijd wordt er hard gewerkt aan de N215 bij
Nieuwe-Tonge. De parallelweg is al onder handen genomen, er is een rotonde
aangelegd en nu wordt er gewerkt aan de verdiepte ligging.
Door Sam Fish
Op donderdagmiddag 7 november was er in kerkgebouw Elim in
Nieuwe-Tonge een bijeenkomst. De provincie, het waterschap, de gemeente, de
dorpsraad en uitvoerder Mourik waren aanwezig om het een en ander te vertellen.
Zo begon deze hele verbouwing van de N215 namelijk bij de oprichting van de
dorpsraad van Nieuwe-Tonge in 2008.
“De oversteek naar de Tram was te gevaarlijk voor
scholieren”, vertelt Anne Karin Guijt, voorzitter van de dorpsraad. “Die
onveiligheid is de laatste jaren alleen maar toegenomen. We zijn dan ook
begonnen met het motto ‘Wat kunnen we zelf doen?’. In het kader daarvan zijn we
om tafel gegaan met de provincie om te kijken wat er gedaan kon worden.”
De slagader van het eiland
Tijdens de bijeenkomst werd de weg ook wel de slagader van
het eiland genoemd. “Het is een belangrijke weg. En daarom is deze onderlinge
samenwerking ook zo belangrijk”, vindt Frederik Zevenbergen van de provincie.
“Als je ziet hoe het verkeer gegroeid en ontwikkeld is, dan moet je wat doen.
Ik ben heel trots op dit project, maar we hebben nog een missie en dat is de
rotonde bij Middelharnis. De wethouder heeft een vurig pleidooi gehouden en we
hebben een bod gedaan. Dat wordt volgende week besproken in de raad. Ik hoop
oprecht dat we dit project samen kunnen oppakken. Want pas als die rotonde er
is, dan is de N215 helemaal klaar. Het is een project met een lange adem.”
Overigens duurt dat allemaal nog wel even. Als afsluiter van
de bijeenkomst bracht het hele gezelschap een bezoekje aan de bouwplaats. Daar
werd verteld hoe de planning er ongeveer uitziet. Op dit moment wordt er hard
gewerkt aan de verdiepte ligging ter hoogte van de Oudelandsedijk. Daar gaat de
doorgaande rijbaan iets naar beneden en de afslag naar Nieuwe-Tonge en de
polder gaan iets omhoog. Eind dit jaar gaan ze daarvoor heien en dan zou dat
onderdeel eind 2025 klaar moeten zijn. Daarna is het tijd voor het laatste
onderdeel van dit gedeelte van de N215: de fietstunnel. Dat wordt in twee fases
gedaan zodat het verkeer er zo min mogelijk last van heeft. Dat houdt in dat
eerst de ene rijbaan wordt vrijgemaakt, op die manier kan er veilig een
fietstunnel onderdoor geboord worden. Daarna is de andere rijbaan aan de beurt
en wordt daar de tweede helft van de fietstunnel gerealiseerd. Dat zou richting
het einde van 2026 klaar moeten zijn.
Inderdaad een project met een lange adem. En zoals de Anne
Karin Guijt en Frederik Zevenbergen het mooi verwoordden: De aanhouder wint.
- Wil je niets missen? Volg ons dan op Facebook!
- Wil je adverteren op deze website? Bekijk dan hier de mogelijkheden.