Transdev gaat definitief het openbaar vervoer verzorgen

15 jan , 11:16 Goeree-Overflakkee
transdev
PR Transdev

In november vorig jaar werd al gemeld dat het openbaar vervoer aan Transdev gegund was. Na een bezwaartermijn van zes weken is dit nu definitief.

Transdev is het moederbedrijf van de huidige vervoerder Connexxion. Daarmee blijft een vertrouwde vervoerder actief in deze concessie, maar onder een andere naam. De nieuwe concessieperiode loopt van december 2025 tot december 2038. In die periode investeren de provincie en Transdev samen in een nog betere dienstverlening. Ook gaan ze voor emissievrij busvervoer en inclusief openbaar vervoer. Daarmee wordt de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio vergroot.

Transdev laat weten dat de dienstregeling in de hele regio verbeterd wordt. ’s Avonds en in het weekend gaan er meer bussen rijden. En de bereikbaarheid van kleine kernen wordt vergroot. “Samen met de provincie gaan we investeren in het vergroten van de toegankelijkheid en bereikbaarheid van de Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee. Dat zie je terug in de hogere frequentie van de busverbindingen en het aantrekkelijke tariefplan. Zo maken we het OV aantrekkelijker voor iedereen”, laat Gosse Veenstra weten. Hij is regiodirecteur bij Transdev Nederland.

Emissievrij vervoer

Vanaf 14 december zijn alle grote bussen in de Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee volledig emissievrij. De twintig waterstofbussen die al in deze regio rijden, blijven onderdeel van de dienstregeling. Voor de overige lijnen worden 67 nieuwe elektrische bussen besteld, waaronder bussen van Volvo. Ook bestelt Transdev bussen bij VDL. De buurt- en belbussen rijden voorlopig nog met (vrijwel) nieuwe diesel achtpersoonsbusjes. Dit omdat er nog geen voor ov geschikte emissieloze voertuigen verkrijgbaar zijn.

Alle 67 nieuwe bussen krijgen uitgebreide voorzieningen om het reizen voor iedereen makkelijk en comfortabel te maken. Hieronder valt onder meer airconditioning met automatische luchtverversing onder. Maar ook stoelen met meer beenruimte en extra’s als stoelverwarming, USB A- en C-aansluitingen, een multi-media-console en een klaptafel.

De toegankelijkheid van de bussen verbetert verder met onder meer een hybride oprijplaat (elektrische en handbediening). Er komt een ringleiding om halteomroep-berichten op hoortoestellen af te spelen en een aparte ligplaats voor hulphonden. De bestaande, nog relatief nieuwe waterstofbussen worden zoveel mogelijk opgewaardeerd naar deze standaarden.

Betaalbaarheid

Samen met Provincie Zuid-Holland heeft Transdev een tariefplan bedacht om het ov betaalbaar en aantrekkelijk te maken voor alle inwoners van de regio. Zo biedt Transdev tot 30% automatische korting wanneer reizigers regelmatig de bus pakken. Des te meer ze met het ov reizen, des te meer korting ze ontvangen. Bovendien wordt per maand nooit meer dan de prijs van een maandabonnement voor de gehele concessie in rekening gebracht. Scholieren ontvangen daarbij extra korting.

Ook aan nieuwe inwoners wordt gedacht. Transdev biedt de eerste bewoners van nieuwbouwwijken in de gemeenten Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee een gratis ov-abonnement aan dat een jaar geldig is. Overige nieuwe inwoners van beide gemeenten krijgen een maand gratis openbaar vervoer.

Gedeputeerde Frederik van Zevenbergen vertrouwt op een soepele concessieovergang. “Transdev is al voor de kerstperiode begonnen met het implementatieproces. Zo zijn bijvoorbeeld de nieuwe bussen al besteld. Hoewel de uitgewerkte plannen vertrouwen geven in een goede start van de nieuwe concessie, blijven we de implementatie nauwgezet volgen. Daarbij maken we vanzelfsprekend gebruik van eerder opgedane ervaringen. Aangezien geen sprake is van wisseling van vervoerder, is de verwachting dat dit een voorspoedige en soepele overgang van de concessie zal bevorderen.”

Verbeteringen

In zowel de Hoeksche Waard als op Goeree-Overflakkee gaat Transdev verbeteringen doorvoeren. Zo willen ze het openbaar vervoer toegankelijker, frequenter en gebruiksvriendelijker maken voor alle reizigers.

  • Zo krijgt de R-net-lijn 436 een hogere spitsfrequentie. De bus rijdt dan acht keer per uur tussen Dirksland en Rotterdam. De huidige spitslijn 437 gaat om in lijn 436, wat zorgt voor een duidelijker aanbod. En ’s avonds en in het weekend gaat lijn 436 twee keer per uur rijden.
  • Lijn 104 wordt op werkdagen van maandag tot en met zaterdag elk half uur bediend tussen Spijkenisse en Ouddorp. In de zomerperiode wordt ook op het deel tussen Ouddorp en Renesse deze frequentie van twee keer per uur gereden, zodat de lijn aantrekkelijk is voor toeristen die de regio willen verkennen.
  • De introductie van lijn 135, die de route Ooltgensplaat – Den Bommel N59 – Stad aan ’t Haringvliet – Middelharnis – Dirksland – Herkingen bedient. Deze lijn zal de bereikbaarheid van de kleinere kernen op Goeree-Overflakkee fors verbeteren. Deze lijn rijdt zeven dagen per week met een uurdienst. En in combinatie met de buurtbus kunnen reizigers op werkdagen overdag op veel plaatsen zelfs een halfuurdienst verwachten. Deze lijn zorgt er ook voor dat het streekziekenhuis in Dirksland voor veel meer mensen makkelijk en rechtstreeks met openbaar vervoer bereikbaar wordt.

Net als in de Hoeksche Waard wordt ook op Goeree-Overflakkee een aantal kleine, momenteel niet met openbaar vervoer bediende kernen aangesloten op het OV-net via belbussen. Deze belbussen hebben een vaste route en vaste vertrektijden, en kunnen tot middernacht rijden.

  • Wil je niets missen? Volg ons dan op Facebook en check ons WhatsApp-kanaal
  • Wil je adverteren op deze website? Bekijk dan hier de mogelijkheden.