
In 2023 is het beweegbare deel van de Haringvlietbrug vernieuwd. Echter is het nu tijd voor de vernieuwing van het vaste deel van de burg.
De Haringvlietbrug in de A29 is een belangrijke schakel tussen Zuid-Holland, Noord-Brabant en Zeeland. Daarnaast is het een belangrijke route voor internationaal verkeer. Door steeds meer en steeds zwaarder verkeer heeft de stalen kokerbrug uit 1964 last van vermoeiingsverschijnselen en zijn er scheuren ontstaan.
Rijkswaterstaat is nu bezig met de voorbereidingen voor de volgende werkzaamheden. Daarvoor wordt in de planfase de vernieuwingsvariant uitgewerkt van een volledige vervanging van het brugdek op de bestaande pijlers. Dit doet Rijkswaterstaat in samenwerking met de ingenieursbureaus Arup en Tauw.
Rijkswaterstaat heeft een aantal alternatieven voor vernieuwing onderzocht. Van het renoveren van het bestaande brugdek tot een nieuwe brug ernaast. Alle resultaten zijn (inclusief diverse uitvoeringswijzen) naast elkaar gelegd waarbij is gekeken naar uitvoeringskosten, hinder voor het wegverkeer, hinder voor de (hoge)scheepvaart, proceduretijd en uitvoeringsduur.
Het vervangen van het brugdek op de bestaande pijlers kwam, op basis van deze criteria, daar als best haalbare variant voor de vernieuwing uit. Dit alternatief wordt daarom verder onderzocht en uitgewerkt in de komende jaren.
In de planfase onderzoekt Rijkswaterstaat onder andere de effecten van de vernieuwing op de natuur en de gevolgen voor verkeer en scheepvaart. Hierbij wordt de omgeving betrokken via een projectprocedure. Deze projectprocedure start begin 2026 met de publicatie van de kennisgeving voornemen en participatie. Dit wordt gevolgd door het uitvoeren van een verkenning en een ontwerp-projectbesluit. Vervolgens wordt een definitief projectbesluit genomen.
De verwachting is dat de vernieuwing van de Haringvlietbrug start in 2031 of 2032. Hoe lang de brug hiervoor afgesloten moet worden voor het (vaar)wegverkeer is nog niet duidelijk. Wel is bekend dat de hinder fors zal zijn, tussen de zes en twaalf maanden.
De afgelopen twee jaar zijn er reparaties en versterkingsmaatregelen uitgevoerd. Dit was nodig vanwege scheuren in de brug als gevolg van vermoeiingsverschijnselen. De verwachting is dat het aantal scheuren de komende jaren desondanks gaat toenemen. Daarom staat de brug tot aan de vernieuwing onder verscherpt toezicht. Zo nodig voert Rijkswaterstaat noodzakelijke reparaties en versterkingsmaatregelen uit. Zo blijft de brug veilig voor het (vaar)wegverkeer.
Ook kan het zijn dat er verkeersmaatregelen genomen moeten worden. Denk aan gebruikersbeperkingen of het (tijdelijk) afsluiten van een rijstrook ten behoeve van de veiligheid van de weg- en vaarweggebruikers.