Het ministerie van
Infrastructuur en Waterstaat (IenW) begint maandag een nieuwe campagne om Nederlanders
bewust te maken van de risico's van vuurwerk.
De campagne heeft de
slogan ‘Tot het je raakt’. Het doel is om mensen te stimuleren op een veilige
manier met vuurwerk om te gaan. Zo willen ze het aantal slachtoffers terugdringen.
De risico's van
vuurwerk worden vaak nog onderschat, stelt het ministerie. Uit onderzoek dat in
opdracht van IenW is uitgevoerd, blijkt dat ruim 78 procent van de
ondervraagden zich wel degelijk bewust is van de gevaren van vuurwerk afsteken.
Toch is meer dan de helft van de vuurwerkafstekers ervan overtuigd dat ze zelf
geen risico lopen.
Veiligheidsmaatregelen
Dat blijkt ook uit de
veiligheidsmaatregelen die worden getroffen. Slechts 54 procent gebruikt een
aansteeklont en maar 52 procent draagt een vuurwerkbril. Onveilig afsteken kan
ernstige gevolgen hebben, stelt het ministerie. Tijdens de afgelopen
jaarwisseling behandelden de Spoedeisende Hulp (SEH) en de
huisartsenspoedposten in ons land samen 1212 vuurwerkslachtoffers.
“Voorop staat dat oud
en nieuw voor iedereen een mooi feest moet zijn. Vuurwerk hoort daar voor veel
mensen bij”, zegt staatssecretaris Chris Jansen. “Vooral onder jongeren zien we
dat er elk jaar nog veel slachtoffers vallen. Door hen te raken met de verhalen
in deze campagne willen we ze aanmoedigen om de juiste veiligheidsmaatregelen
te nemen. Voor iedereen die vuurwerk wil afsteken of wil kijken geldt: doe dit
veilig. Dus bril op, lont aan.”
- Wil je niets missen? Volg ons dan op Facebook!
- Wil je adverteren op deze website? Bekijk dan hier de mogelijkheden.