
CDA Zuid-Holland heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten over de start van de nieuwe busconcessie in de Hoeksche Waard en op Goeree-Overflakkee.
Vervoerder Transdev is begin december gestart. Sinds dien ontvangt het CDA veel signalen van inwoners. Die signalen gaan over vervallen haltes, vertragingen, slechtere aansluitingen op schooltijden en forse prijsstijgingen.
Transdev had eerder toegezegd dat de concessie vanaf december volledig op orde zou zijn. In de praktijk ervaren reizigers echter het tegenovergestelde. Zo is de kern Achthuizen volgens inwoners niet langer bereikbaar met regulier openbaar vervoer. Ook is de directe busverbinding tussen Numansdorp en Rotterdam Zuidplein verdwenen. Reizigers moeten nu overstappen bij Heinenoord, waar juist tijdens de spits te weinig bussen zouden rijden.
Daarnaast maakt het CDA zich zorgen over de gestegen tarieven. Inwoners geven aan dat een rit vanuit Nieuw-Beijerland is gestegen van € 3,66 naar € 5,95. De fractie wil van het college weten of deze prijsstijging in lijn is met de afspraken die zijn gemaakt bij de aanbesteding.
Statenlid Tea Both-Verhoeven is zelf woonachtig op Goeree-Overflakkee. Zij benadrukt het belang van goed openbaar vervoer in de regio. “Voor veel inwoners op Goeree-Overflakkee en in de Hoeksche Waard is het openbaar vervoer geen luxe, maar een basisvoorziening. Als dorpen slechter bereikbaar worden, aansluitingen niet kloppen en de prijzen fors stijgen, raakt dat direct het dagelijks leven van mensen. Dat is simpelweg onacceptabel.”
Het CDA roept het college op om samen met Transdev snel in te grijpen, de knelpunten op te lossen en ervoor te zorgen dat de bereikbaarheid en betrouwbaarheid van het openbaar vervoer in de Hoeksche Waard en op Goeree-Overflakkee worden hersteld.