Nieuwe website voor gemeente

Foto: Sam Fish

De gemeente Goeree-Overflakkee heeft een nieuwe website. Een website, die er moderner uitziet dan de vorige en beter geraadpleegd kan worden via tablet en smartphone. Daarnaast is de nieuwe website overzichtelijker ingericht, waardoor bezoekers de informatie makkelijker kunnen vinden.

Bezoekers van een website willen zo snel mogelijk informatie vinden en/of een taak afronden, zoals het aanvragen van een uittreksel, het doorgeven van een verhuizing of het maken van een afspraak. De informatie op een website moet daarom makkelijk te vinden zijn, vooral de informatie waar veel vraag naar is.

Toptakenwebsite
De oude website van de gemeente was voornamelijk ingericht volgens het principe: ‘zoveel mogelijk informatie plaatsen’. Daarbij werd nauwelijks rekening gehouden met de wensen of vragen van de bezoekers. De nieuwe website is ingericht volgens het ‘toptaken’ principe. Dat betekent dat de meest gezochte onderwerpen (toptaken) duidelijk zichtbaar of in ieder geval snel te vinden zijn. Er is een onderzoek uitgevoerd om te bepalen voor welke taken bezoekers naar de gemeentelijke website komen. Aan dat onderzoek hebben ruim 120 deelnemers (inwoners en ondernemers) meegewerkt. Op basis hiervan staan de meest gezochte onderwerpen op de startpagina. Deze toptakenlijst kan wijzigen. In de wintermaanden staat op de startpagina bijvoorbeeld informatie over gladheidsbestrijding.

Lees ook: Goeree-Overflakkee deze week elke dag op je TV!

Voor alle schermformaten
Het gebruik van mobiel internet groeit. De gemeentelijke website wordt daarom niet alleen bezocht vanaf een vaste computer, maar ook met een laptop, tablet of smartphone. De nieuwe website past zich automatisch aan aan het scherm waarmee de bezoeker de website bekijkt. Dit betekent dat alle afbeeldingen, teksten en video’s op verschillende schermformaten even goed worden getoond.

Verbetering dienstverlening
Om de (digitale) dienstverlening van de gemeente nog verder te verbeteren wordt het aantal digitale formulieren (e-formulieren) verder uitgebreid. Met deze e-formulieren kunnen gemeentelijke producten en diensten via de website aangevraagd en (eventueel) betaald worden. Op dit moment zijn er al ruim veertig e-formulieren beschikbaar. Deze formulieren zijn te vinden via de knop ‘Online melden of aanvragen’ op de startpagina van de website.

Ideeën of tips
Heeft u nog ideeën of tips waarmee we de dienstverlening via de website verder kunnen verbeteren? Wij horen het graag! U kunt hiervoor het contactformulier op de website gebruiken of een e-mail sturen naar [email protected]

Lees ook: Weg met die winterjas

Reacties