Vanaf 25 maart tot begin juni 2022 vervangt Rijkswaterstaat een deel van de klemmen waarmee de brugklep van de Haringvlietbrug is bevestigd aan het wegdek.
De meeste klemmen waren al vervangen door een nieuw type, nu worden ook de nog resterende oude klemmen vervangen. De brugklep en het bedieningsmechanisme van de brug hebben bijna hun levensduur bereikt. Daarom blijft ook na het vervangen van de klemmen de snelheidslimiet van 50 km/h gelden. Dit is puur uit voorzorg. Hierdoor blijft de brug naar verwachting tot aan de renovatie in 2023 veilig.
Voor een deel van deze werkzaamheden moet de brugklep geopend zijn. De brug is daarom gestremd voor het verkeer. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken, wordt dit werk niet overdag uitgevoerd. Dat gebeurt juist in 7 doordeweekse nachten in de periode vanaf 20 april tot en met 20 mei 2022. De werkzaamheden hebben geen invloed op de reguliere bedientijden voor de hoge scheepvaart.
De brug is gestremd voor alle weggebruikers van de hoofdrijbaan en de parallelbaan op:
Voor het geval deze nachten niet genoeg zijn, zijn er ook twee reserve nachten ingepland. Het kán dus zo zijn dat de brug dan ook dicht is voor verkeer, maar het is geen gegeven. Die reserve nachten zijn:
De reservenachten worden alleen gebruikt als de voortgang van het werk in het gedrang komt. Denk bijvoorbeeld door slechte weersomstandigheden.
Op de aanrijroutes naar de brug worden vooraf tijdig borden geplaatst om de stremmingen aan te kondigen. Omdat de maatregelen laat op de avond en ’s nachts plaatsvinden zijn er geen aanvullende maatregelen getroffen voor (brom)fietsers en tractoren.
Het rijdek van de brug is met 700 klemmen bevestigd aan de klep. Medio 2021 bleek dat loskomende klemmen een risico waren voor passerende scheepvaart. Dit vond plaats halverwege een actie om nieuw ontworpen klemmen te installeren. De oude klemmen waren aan vervanging toe. Deze werkzaamheden zijn toen opgeschort.
Bij de montage van de nieuwe klemmen waren er aanvankelijk wat problemen. Daardoor gaven ze niet meteen het gewenste resultaat. Dit is hersteld en uit inspecties blijkt dat de klemmen nu goed functioneren. De resterende oude klemmen kunnen beter ook vervangen worden. De werkzaamheden worden uitgevoerd vanaf een tijdelijk werkplatform onder de brugklep en vanaf de inspectiewagen onder de brug.