Hoe klantgericht zijn Bibliotheek Zuid-Hollandse Delta en
Bibliotheek de Boekenberg? Deze vraag stond centraal voor Mystery Guests.
Tijdens een onderzoek bezorgen de mystery guest de in totaal
negen bibliotheken op Goeree-Overflakkee en Voorne-Putten. Het resultaat? Een
hoge waardering waarmee ze tot de best scorende bibliotheken van het onderzoek
behoren.
Bibliotheek de Boekenberg in Spijkenisse scoorde een
indrukwekkende 9,6. De bibliotheekvestigingen van Bibliotheek Zuid-Hollandse
Delta werden ook hoog beoordeeld. Deze kregen een 9,5. Dit plaatst de
bibliotheken bovenaan de lijst van best presterende bibliotheken in het onderzoek.
Vooral de behulpzaamheid en vriendelijkheid sprongen in het
oog. “Werkelijk een fantastische erkenning voor het harde werk van onze teams”,
zegt bibliotheekdirecteur Victor Thissen. “We zijn enorm trots op deze
resultaten, die laten zien dat bezoekers zich welkom en goed geholpen voelen.”
Onderzoek en klantbeleving
Het onderzoek werd uitgevoerd door SCC Consultancy, in
opdracht van Probiblio. Mystery guests bezochten elke vestiging drie keer en
beoordeelden de bibliotheken op elf hoofdonderdelen. Denk dan aan warmte &
gezelligheid, professionaliteit, behulpzaamheid, sfeer, en de presentatie van
de collectie.
Bij dit type onderzoek worden medewerkers zonder hun
medeweten getest. Dit geeft een objectief beeld van hoe bezoekers de bibliotheek
ervaren.
Ervaringen
De ervaringen van de mystery guests waren doorslaggevend
voor de hoge scores. Een van de gasten deelde: “Tijdens mijn bezoek vroeg ik
naar informatie over het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) voor mijn
moeder. De medewerker legde duidelijk uit hoe het IDO werkt en suggereerde
daarnaast dat de DigiVitaler en de cursus Veilig Online wellicht ook interessant
voor haar zouden zijn.”
Daarnaast werden de ruimte en sfeer in de bibliotheek
geprezen: “De zitplekken zijn comfortabel en strategisch geplaatst om optimaal
gebruik te maken van het natuurlijke licht dat door de grote ramen naar binnen
valt. Er zijn ook rustige leeshoeken waar bezoekers zich kunnen terugtrekken
met een goed boek.”
Hoewel de resultaten zeer positief zijn, zijn er ook enkele
actiepunten uit het onderzoek gekomen. Eén daarvan is het proactiever benaderen
van bezoekers. Dat wordt momenteel onderzocht en geïmplementeerd om de
klantbeleving nog verder te verbeteren.
- Wil je niets missen? Volg ons dan op Facebook!
- Wil je adverteren op deze website? Bekijk dan hier de mogelijkheden.