Gistermiddag hebben álle burgemeesters van Nederland een brandbrief ontvangen van Jantje Beton. Er moet meer buiten gespeeld worden!
Buitenspelen staat onder druk, in heel Nederland. Met de brandbrief roept de organisatie burgemeesters op om buitenspelen serieus te nemen. Het doel is om tijdens de Nationale Buitenspeeldag op 14 juni in gesprek te gaan met kinderen uit hun gemeente.
Recente onderzoeken van Jantje Beton hebben uitgewezen dat kinderen steeds minder buitenspelen. Eén op de zes zelfs nooit. Omdat ze geen tijd hebben. Omdat er geen veilige speelplek is. En omdat ze vooral binnen zitten, achter schermen. Er zijn 300.000 kinderen in ons land die nooit buitenspelen.
Dat alles terwijl de waardering die kinderen aan buitenspelen geven enorm hoog is. Een ruime meerderheid van de kinderen (65%) geeft aan vaker buiten te willen spelen. Dit aantal is nog hoger in stedelijk gebied.
“Het is schrijnend te zien dat het aantal kinderen dat niet of nauwelijks buiten speelt elk jaar lijkt te groeien,” zegt Dave Ensberg-Kleijkers. Hij is directeur-bestuurder bij Jantje Beton. “Buitenspelen is ontzettend belangrijk voor de fysieke, mentale en sociale groei van een kind. Straks hebben we een hele generatie die alleen maar binnen zit, met alle problemen van dien. Juist in grote gemeenten is dat extra belangrijk omdat speelruimte daar schaars is. Waar we enerzijds gemeenten als Gouda en Leiden zien excelleren op het gebied van buitenspelen en speelruimtebeleid, maken we ons tegelijk zorgen over gemeenten die het thema überhaupt niet op de agenda hebben staan. Daarom roepen wij álle burgervaders en -moeders op om buitenspelen serieus te nemen en een actief speelruimtebeleid te voeren in hun gemeente.”
De Nationale Buitenspeeldag is een initiatief van Jantje Beton en Nickelodeon. Het geeft volgens de organisatie uitstekend gelegenheid voor burgemeesters om in gesprek te gaan met de experts op het gebied van spelen: de kinderen. Deze dag wordt van Nederland één grote speelplek gemaakt, waar vrijwilligers en professionals in het hele land buitenspeelactiviteiten voor kinderen organiseren. Met de Buitenspeeldag worden ruim 100.000 kinderen bereikt.
Binnen blijven heeft geen zin, Paramount-zender Nickelodeon en Nick Jr. zetten deze middag te TV op zwart. “Zo’n Buitenspeeldag is natuurlijk fantastisch. En ook na deze dag blijven wij ons inzetten, zodat elk kind kan buiten spelen, élke dag”, aldus Ensberg-Kleijkers.
Dit jaar is er ook nóg een primeur. Deze editie wordt het eerste officiële Nationale Buitenspeellied gelanceerd. Deze is geproduceerd door Kidz Kreative, POPZ en Warner Music. Het lied ‘Iedereen naar buiten’ is vanaf nu te beluisteren én bekijken via YouTube en de bekende muziek apps.