Scheepsontwerpen Padmos internationaal geprezen

23 sep 2019, 10:38 Nieuws
tewaterlating uk 124 1
PR Padmos Stellendam

Blijven optimaliseren, werken aan duurzaamheid en zuinigheid. Het zijn enkele beginselen die bij Scheepswerf en Machinefabriek Padmos te Stellendam hoog in het vaandel staan. En niet tevergeefs.

Enkele jaren geleden leidde het ertoe dat Padmos de prestigieuze prijs ‘Schip van het Jaar’ won. Dit met het door haar ontworpen en gebouwde visserschip MDV-1. Algauw volgden meer opdrachten om schepen volgens dit zeer bijzondere concept te bouwen. Inmiddels genieten de ontwerpen die bij Padmos van de tekentafel komen internationale belangstelling. Op zaterdagmorgen 14 september kon het casco van het eerste schip in een nieuwe serie van vier te water worden gelaten. Uiteraard weer gebaseerd op het MDV-1 concept.

Het nog altijd futuristische ontwerp van dit kottermodel met bijlvormige boeg is erop gericht om een optimum te realiseren van een minimale weerstand. Ook heeft het een zo groot mogelijke trekkracht, extra snelheid en een zo laag mogelijk brandstofverbruik.

“Met z’n (register)lengte van nog geen 24 meter en een schroefdiameter van drie meter gaat het zojuist te water gelaten schip, de UK-124, straks een trekkracht ontwikkelen van ruim 20 ton. Een compacte krachtpatser dus,” vertelt Walter van Harberden, projectleider bij Padmos. “We kunnen gerust zeggen dat onze scheepswerf z’n sporen verdiend heeft in het ontwerpen van de meest zuinige schepen. Als een scheepseigenaar kan besparen op brandstof, vormt dat een flinke bezuiniging op zijn directe kosten. Da’s voor ons een heel belangrijk punt om aan te blijven werken.”

Multifunctioneel

Maar er is nog meer wat dit schip bijzonder maakt, legt Van Harberden uit. “Het schip wordt multifunctioneel gebouwd, waardoor het straks geschikt is om ingezet te worden voor zowel twinrig-, flyshoot- als langoustinesvisserij. Daardoor kan met deze kotter het gehele jaar door worden gevist, zonder van seizoenen afhankelijk te zijn. Vanaf het noordelijk deel van de Noordzee tot het Engels Kanaal toe.”

Visitekaartje

De eerste twee van de nieuw te bouwen kotters zullen onder Nederlandse vlag gaan varen, de derde onder Engelse- en de vierde onder Franse vlag. “Maar elk exemplaar opnieuw moet een heus visitekaartje zijn van Flakkees vakmanschap, waarvan we weten dat er Europa-breed naar gekeken wordt!” geeft Van Harberden aan. “En met z’n 4.60 meter diepgang is de Stellendamse haven voor het schip altijd bereikbaar!”

Hollands product

De opdrachtgevers voor de nieuwe serie schepen zijn meerdere Urker vissers. Getriggerd door het unieke ontwerp van Padmos wisten ook zij de Stellendamse werf goed te vinden. “Onze ontwerpen vallen goed in de smaak,” constateert Van Harberden. “Het is ook echt een prachtig Hollands product. Da’s vandaag de dag best bijzonder, want veel casco’s worden tegenwoordig in lagelonenlanden gebouwd. Daartegenover staat dat wij binnen de Europese visserijwerven tot de meer ervaren werven behoren op het gebied van nieuwbouw en (flyshoot)ombouw. Dat zal ongetwijfeld hebben meegespeeld dat Urk naar Stellendam kwam.”

De casco’s van de schepen worden voor Padmos gebouwd bij Casco- en Sectiebouw Rotterdam. Tussen de kiellegging (de start van de bouw) en de tewaterlating van de eerste uit de serie van vier zat slechts vijftien weken. De afbouw vindt uiteraard plaats bij Padmos. Deze zal eind januari voltooid zijn, waarna in de eerste week van februari het schip zal worden afgeleverd.

Tewaterlating

Voor de tewaterlating van zaterdag 14 september werd de stalen kolos met een enorme dieplader vanuit de assemblagehal naar de waterkant getransporteerd. Daar werd hij met behulp van een kraan op een drijvend dok de Eemhaven in gelaten. Dit gebeurde onder luid scheepshoorngeschal van de sleepboten die gereedlagen om het casco dezelfde dag nog naar de Stellendamse binnenhaven te slepen, voor de afbouw.

Maritieme cluster

Padmos hecht eraan om voor de afbouw zo veel mogelijk gebruik te maken van lokale ondernemers en toeleveranciers, de Stellendamse maritieme cluster. Dit komt vanuit het streven elkaar te versterken en in stand te houden. Ook de werknemers van Padmos komen zo veel mogelijk van het eiland.

“Gedreven door de eilandmentaliteit zetten ze met elkaar de schouders onder het bedrijf en onder de op en top Hollandse scheepsbouw die hier plaatsvindt,” weet Van Harberden. “Voor de toekomst liggen weer veel opdrachten in het vooruitzicht, waarom naar verwachting het personeelsbestand weer uit zal breiden. Vakmensen die interesse hebben om ons te komen versterken, zijn bij ons dan ook altijd welkom!”