Basisschoolleerlingen in groep 8 maakten dit jaar voor het
eerst de doorstroomtoets in plaats van de Cito-toets. En daar zijn hogere
adviezen uitgekomen.
Dat komt doordat ze de toets goed hebben gemaakt, meldt de
Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Staatssecretaris Mariëlle Paul (Funderend
Onderwijs) concludeert hieruit dat deze nieuwe manier van toetsen de kansengelijkheid
vergroot.
Leerlingen in groep 8 moesten dit jaar voor het eerst de
doorstroomtoets maken in plaats van de eindtoets. Een belangrijke verandering
is dat de basisscholieren vooraf van hun school een advies krijgen voor het
niveau op de middelbare school dat het beste bij ze past. Als het resultaat van
de toets vervolgens beter uitpakt dan verwacht, moet de basisschool dit advies
in principe bijstellen. Daar mag deze alleen van afzien als daar een goede
reden voor is.
Gelijke kansen
Het idee achter het nieuwe systeem is dat leerlingen van
verschillende achtergronden hetzelfde worden behandeld als ze een schooladvies
krijgen. Hun prestaties geven immers de doorslag. De cijfers van DUO laten
volgens Paul zien dat het inderdaad zo uitpakt. Driekwart van de
basisschoolleerlingen die volgens de toetsresultaten meer uitdaging aankunnen,
heeft een hoger advies gekregen. In voorgaande jaren gebeurde dat bij minder
dan een derde van de basisscholieren.
“Leerlingen uit gezinnen die het financieel moeilijk hebben
of leerlingen met een migratieachtergrond en meisjes werden lange tijd
onderschat. Terwijl leerlingen gelijke kansen verdienen bij gelijke
resultaten”, zegt de staatssecretaris.
- Wil je niets missen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en/of volg ons op Facebook!
- Wil je adverteren op deze website? Bekijk dan hier de mogelijkheden.