Hoger advies voor leerlingen door nieuw toets

17 jul , 14:03 Onderwijs
school 2051712 1920
Basisschoolleerlingen in groep 8 maakten dit jaar voor het eerst de doorstroomtoets in plaats van de Cito-toets. En daar zijn hogere adviezen uitgekomen.
Dat komt doordat ze de toets goed hebben gemaakt, meldt de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Staatssecretaris Mariëlle Paul (Funderend Onderwijs) concludeert hieruit dat deze nieuwe manier van toetsen de kansengelijkheid vergroot.
Leerlingen in groep 8 moesten dit jaar voor het eerst de doorstroomtoets maken in plaats van de eindtoets. Een belangrijke verandering is dat de basisscholieren vooraf van hun school een advies krijgen voor het niveau op de middelbare school dat het beste bij ze past. Als het resultaat van de toets vervolgens beter uitpakt dan verwacht, moet de basisschool dit advies in principe bijstellen. Daar mag deze alleen van afzien als daar een goede reden voor is.

Gelijke kansen 

Het idee achter het nieuwe systeem is dat leerlingen van verschillende achtergronden hetzelfde worden behandeld als ze een schooladvies krijgen. Hun prestaties geven immers de doorslag. De cijfers van DUO laten volgens Paul zien dat het inderdaad zo uitpakt. Driekwart van de basisschoolleerlingen die volgens de toetsresultaten meer uitdaging aankunnen, heeft een hoger advies gekregen. In voorgaande jaren gebeurde dat bij minder dan een derde van de basisscholieren.
“Leerlingen uit gezinnen die het financieel moeilijk hebben of leerlingen met een migratieachtergrond en meisjes werden lange tijd onderschat. Terwijl leerlingen gelijke kansen verdienen bij gelijke resultaten”, zegt de staatssecretaris.
  • Wil je niets missen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en/of volg ons op Facebook!
  • Wil je adverteren op deze website? Bekijk dan hier de mogelijkheden.