House of Esports werkt samen met Beroepscampus

Foto: PR House of Esports

House of Esports en RGO Beroepscampus Middelharnis hebben samen een nieuw concept ontwikkeld dat past bij Opgroeien in Kansrijke Omgeving.

Het was nodig omdat leerlingen in hun vrije tijd moeten kunnen genieten naast de schoolzaken. De RGO Beroepscampus wil een ontmoetingsplaat bieden voor leerlingen, ouders en de inwoners van Goeree Overflakkee. Dat wordt het Techlab. Daarmee wordt er een verbinding gelegd tussen de school en de bevolking.

“Het Techlab is een prachtig ingerichte ruimte met de meest moderne apparatuur”, vertelt Adrie Krielaart. Hij is directeur van de RGO Beroepscampus. “Het wordt dé inspirerende leeromgeving om leerlingen al vroeg te interesseren voor techniek. Onderzoekend en ontwerpend leren, dat kan in het Techlab. De snelle ontwikkeling van nieuwe complexe en vakoverstijgende technologieën vraagt om een andere aanpak in het onderwijs. Een nieuwe manier van aanleren in een inspirerende leeromgeving.”

Motivatie

Technologie moet inspirerend, leuk en uitdagend zijn. Op die manier motiveren we onze jongeren. En dat is precies wat House of Esports doet. Gamen is niet meer weg te denken uit de vrijetijdsbesteding van kinderen. Dat komt door tablets, smartphones en spelcomputers. Maar ook doordat bijna elk gezin in Nederland toegang heeft tot internet. Dat maakt dat de huidige generatie kinderen (geboren na 2000) totaal vertrouwd met het spelen van (online) games. Gamen is een geaccepteerd onderdeel van de vrijetijdsbesteding geworden. Eenentachtig procent van alle kinderen speelt regelmatig games, de helft daarvan vaker dan driemaal per week.

Het is deze generatie die interactiever omgaat met technologie dan elke voorgaande generatie. Het goed leren omgaan met gamen, beweging en dagindeling verdient daarom een plek in het onderwijs.

RGO Beroepscampus

Adrie Krielaart: “Dat behoort tot de basisvaardigheden in de digitale maatschappij zoals bij taal digitale geletterdheid onderdeel is. Bij taal is een taalbeleidsplan gemaakt op school met activiteiten bij alle vakken. Digitale geletterdheid is onderdeel van het onderwijsaanbod op de RGO Beroepscampus. House of Esports en de RGO Beroepscampus hebben lessenreeksen gemaakt voor met name leerjaar 1 en deel leerjaar 2, naast ook losse workshops als dronevliegen, om aan deze eisen te kunnen voldoen.”

House of Esports

“House of Esports belicht de positieve kanten van esports, gamen en Gamification”, vertelt Wim Noordzij. Hij is de voorzitter van House of Esports. “De populariteit van gamen wordt ingezet om kinderen en jongeren op een eigentijdse manier te bereiken in hun eigen belevingswereld.” House of Esports ontwikkelt nieuwe vormen van educatie, sport en ontmoeting en reikt dit de jeugd aan. Met dit programma kunnen ze kinderen positief beïnvloeden in hun ontwikkeling. Een kernwaarde voor HoE is de bevordering van balans in het leven van de jeugd. De stichting heeft als secundaire doelstelling kennisoverdracht bij volwassenen over gamen. Dit ten behoeve van het versterken van communicatiemogelijkheden in de ouder-kindrelatie.

“House of Esports bevordert en ontwikkelt het welzijn, kennisniveau en de sociale vaardigheden van jongeren en ouderen door middel van esports, gaming en gamification. House of Esports bereikt dit door het organiseren van educatieve projecten en evenementen. Hiermee leggen we de focus op sociale cohesie, educatie, talent, cognitieve ontwikkeling, saamhorigheid en gezondheid. Bovendien nemen we hiermee de negatieve stigma’s van esports en gaming. We bevestigen de positieve educatieve en vormende waarden van esports en gaming.”

Digitale Schijf van vijf

House of Esports ontwikkelt kennis en sociale vaardigheden door een combinatie te maken van games en beweging. Hierbij is de basis de digitale schijf van 5. Daarmee wordt een balans gevonden tussen School, Sport, Sociale vaardigheden, Gezondheid en Gamen.

  • Educatie -> Je ontwikkelt belangrijke vaardigheden om een succesvoller persoon te worden.
  • Sport -> Het zet je aan tot bewegen of beweging is onderdeel van het programma.
  • Gezondheid -> Het aanbod is ingericht op een gezonde en gebalanceerde levensstijl.
  • Welzijn -> Je wordt er een leuker, mentaal sterker en gelukkiger persoon van.
  • Gamen -> Het is leuk en uitdagend, sociaal met anderen

Techlab Esports Experience

Om dit op een speelse en ongedwongen manier te brengen is het concept Techlab Esports Experience tot stand gekomen. In lijn met de visie zoals geformuleerd door de Beroepscampus focust HoE zich tijdens deze dagen op het “al bewegend” ontdekken van de wereld van Esports.

Vanaf de meivakantie tot de zomervakantie elke maandag en woensdag van 16.00 tot 20.00 uur. Met de verschillende activiteiten willen ze de kracht van digitalisering en gamification laten zien. Daarbij wordt er tegelijkertijd een ontmoetingsplek gemaakt waarin de leerlingenstudenten zich op hun gemak voelen en graag willen komen.

Techlab activiteiten

  • Drone vliegen
  • GameTime
  • VR experience
  • Minecraft education
  • Workshop Digitale Schijf van vijf.

Daarnaast organiseren ze op twee vrijdagen een ouder kind toernooi en een workshop. Dat is de workshop ‘hoe om te gaan met een gamend kind’. Er zijn drie momenten waarvoor leerlingen zich in kunnen schrijven. Hierbij geldt een maximum van 25 leerlingen per tijdslot. De organisatie kiest ervoor om dat via een QR-code te doen. Leerlingen kunnen zich voor meerdere timeslots per dag inschrijven. Deze QR-codes zijn (binnenkort) te vinden op de Facebookpagina en website van House of Esports. Je kunt ook direct naar de aanmeldlink voor de vier activiteiten of het ouder-kind toernooi.

house of esports digitale schijf van 5

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen